arrow_drop_up arrow_drop_down
10 juli 2019 
in Funda

Met een goede verkooptekst verkoop je sneller je huis!

Ondanks dat beelden meer zeggen dan woorden, blijft een goede verkooptekst van je huis super belangrijk voor een snelle verkoop van je huis. De eerste kennismaking van jouw huis met potentiële kopers zullen de foto’s van je huis zijn. Maar als eenmaal de interesse in je huis is gewekt, dan is een pakkende verkooptekst heel belangrijk.

Hoe meer informatie over jouw huis te vinden is, des te beter. Want als iemand eenmaal interesse heeft in jouw huis, dan ontstaat er een enorme ‘informatiehonger’. Stil die honger met onder andere een wervende verkooptekst van je huis. De kans dat ze na het lezen van die tekst uiteindelijk de telefoon grijpen om een afspraak te maken voor een bezichtiging, wordt zo veel groter.

Een aantrekkelijke verkooptekst van je huis bestaat uit

1. Wervende slogan

Een wervende slogan is de eerste zin waarin je huis kort en krachtige omschrijft. Dit is de zin waarin je meteen vertelt wat jouw huis zo aantrekkelijk en uniek maakt.

Bijvoorbeeld:

  • “Ruime geschakelde woning met vrij uitzicht en zonnige achtertuin” of
  • “Royaal en licht 3-kamer appartement gelegen op het voormalige AZU terrein ‘met uitzicht op de Domtoren” of
  • “Sfeervol appartement met balkon en berging op de zolderetage, gelegen op eigen grond!”

2. Eerste alinea

In de eerste alinea beschrijf je de positieve kenmerken van jouw huis en omgeving. Wat is er zo bijzonder aan je huis? Wat onderscheidt jouw huis van de concurrentie?

Je kunt hierbij denken aan:

  • het type woning (2-onder-1 kap, rijtjeswoning, etc.)
  • karakter van je woning (jaren 30 woning, moderne woning, etc.)
  • het benoemen van de pluspunten van je huis zoals garage, extra grote tuin, open haard, woonoppervlakte, etc.
  • de ligging van je huis (op het zuiden, uitzicht op…., etc)
  • de kenmerken van jouw buurt (rustig, voorzieningen, etc)
  • het afwerkingsniveau van je huis

3. Beschrijving per woonlaag

Omschrijf nu kort en bondig iedere verdieping van je huis. Benoem iedere ruimte in de volgorde zoals de bezichtiging ook plaats zou vinden. Maak van iedere verdieping een alinea. Hierdoor wordt de opmaak van de verkooptekst duidelijk en overzichtelijk. Zorg voor subkoppen in vet of hoofdletters.

4. Opsomming bijzonderheden

Maak vervolgens een opsomming van de technische bijzonderheden van je huis. Let op dat je hierbij niet in herhaling valt. Benoem die elementen die hierboven nog niet genoemd zijn en die extra waarde geven aan je woning. Gebruik hiervoor opsommingstekens (bullet points).

Je kunt hierbij denken aan het bouwjaar van de verwarmingsketel. Of enkele details van je nieuw aangelegde badkamer.

5. Afsluitende alinea

Besluit je verhaal kort en krachtig. Geef aan voor wie jouw woning interessant is en waarom het de moeite waard is om jouw huis in het echt te komen bezichtigen. Vertel ook wat ze moeten doen om een bezichtiging aan te vragen.

Moeten kopers bellen naar de makelaar of op een on-line knop drukken? Beschrijf dit proces. Of organiseer je binnenkort een Open Huis? Dan kun je ze hiervoor uitnodigen.

Nog een paar algemene tips

Vermijd wollig taalgebruik en houdt de zinnen kort en bondig. Internet is een snel en visueel medium, dat leest ook anders dan een boek of de krant. Houd daarnaast ook goed voor ogen voor wie je schrijft……. de potentiële koper! Wat zou hij/zij graag willen weten over jouw huis, wat niet op je foto’s, plattegrond en video te zien is?

Schrijft de makelaar de tekst voor jouw woning? Check deze dan goed aan de hand van de punten die ik hierboven heb opgenoemd. Veel succes met de verkoop van jouw huis!

Over de schrijver
ir. Liesbeth Oldeman is Keurmerkstylist Vastgoed en specialist in vastgoedpresentatie. Zij helpt verkopers en makelaars woningen aantrekkelijk te presenteren voor de verkoop, zowel op het gebied van vastgoedstyling als -fotografie. Tevens is zij docent aan de Vastgoedstyling Opleiding, waar zij cursisten opleidt tot vastgoedstylist en -fotograaf.
Reactie plaatsen