Verkoopstyling is het aankleden en (her)inrichten van woningen en bedrijfspanden met als doel deze aantrekkelijk te maken voor een brede doelgroep, zodat deze zo snel mogelijk verkocht wordt voor een goede prijs. Het gaat om het creëren van die sfeer in woningen, die een zo groot mogelijke groep van potentiële kopers aanspreekt. Een ander woord voor verkoopstyling is vastgoedstyling. Deze termen worden door elkaar heen gebruikt, maar zijn in principe hetzelfde.
Het doel van verkoopstyling van een huis is ervoor te zorgen dat een potentiële koper zich meteen tot een woning voelt aangetrokken. Dat een koper zichzelf ziet wonen in een huis, zonder dat hij/zij wordt afgeleid door het persoonlijke interieur en het kleurgebruik van de eigenaar. In eerste instantie wordt altijd uit gegaan van het aanwezige meubilair bij het creëren van een toegankelijke sfeer, zodat de investeringskosten laag kunnen blijven.
Verkoopstyling een onmisbaar onderdeel van een aantrekkelijke woningpresentatie!
Kopen heeft met emotie te maken. Kopers kunnen ‘verliefd’ worden op een huis. Bijvoorbeeld vanwege z’n karakteristieke elementen. Maar ook omdat een woning er tip-top uitziet. Kopers kijken tegenwoordig er niet meer zo snel ‘doorheen’. Daarnaast is het is voor kopers lastiger geworden om verbouwingen mee te financieren in de hypotheek. Vandaar dat er een grotere vraag vanuit de markt is naar 'instap-klare woningen', deze worden sneller verkocht.
Maar ook internet (Funda) heeft een grote invloed op het niveau van woningpresentaties. De kwaliteit is de laatste jaren enorm toegenomen. Verkopers willen niet dat hun woning slecht wordt gepresenteerd op internet en zien het belang van aantrekkelijke gestylde woningen.
Verkoopstyling is hierdoor een onmisbaar onderdeel geworden in het verkoopproces. Verkopers krijgen of via hun makelaar advies van een verkoopstylist (ook vastgoedstylist genaamd) of schakelen zelf de diensten van een verkoopstyliste in.
Het resultaat van verkoopstyling
Met verkoopstyling zorg je ervoor dat:
- jouw woning licht, ruimtelijk en netjes oogt
- de focus ligt op bijzondere kenmerken van jouw huis
- iedere ruimte in jouw huis een functie heeft
- jouw woning een grote doelgroep aantrekt
Met als uiteindelijk doel dat je meer kopers trekt en hierdoor sneller en voor een betere prijs je woning verkoopt.
Het ontstaan van verkoopstyling in Nederland
Verkoopstyling is een relatief nieuw vakgebied in Nederland. Vastgoedstyling is eind vorige eeuw overgewaaid vanuit de VS en de UK naar Nederland. Mede door verschillende tv programma's zoals de TV Makelaar Mission Impossible is vastgoedstyling ook een bekend geworden in Nederland en wordt het nu ook als een vast onderdeel geworden van het verkoopproces gezien.
In 2009 is BNS Crisp, de eerste beroepsvereniging voor (vastgoed)stylisten, opgericht. In 2012 is het Keurmerk voor vastgoedstylisten opgericht. Een Keurmerkstylist Vastgoed behoort tot de top van de Nederlandse vastgoedstylisten.
Comment Section
0 reacties op “Verkoopstyling”