That’s the question! Wat doe je als je na een half jaar nog steeds geen kijkers hebt gehad? De meest makkelijke manier is om de prijs van je huis te verlagen. Maar dat is meteen ook de duurste manier. Denk je echt, dat er na de prijsverlaging wel meteen kijkers op de stoep staan?

Mijn advies is om te proberen objectief naar de presentatie van je woning op internet te kijken. Op internet wordt je woning verkocht. Wat zien kijkers als eerste wanneer ze op jouw woning klikken? Is dat aantrekkelijk genoeg om de aandacht vast te houden? Of wordt hun nieuwsgierigheid niet echt geprikkeld om alle foto’s te bekijken en daarna ook nog de tekst te lezen?

Regelmatig word ik door klanten benaderd met de vraag of ik hun presentatie wil beoordelen. Klanten die liever eerst zeker willen weten of hun presentatie wel aantrekkelijk genoeg is voordat ze de vraagprijs met duizenden euro’s gaan verlagen. De eerste stap is dan om de presentatie op Funda te evalueren. Meestal zie ik in één oogopslag of een presentatie aantrekkelijk en professioneel is.

Op internet zul je potentiële verkopers moeten verleiden tot het maken van een afspraak voor een bezichtiging in jouw huis. Als je de eerste maanden helemaal geen kijkers trekt, dan zegt dat vaak genoeg over de presentatie. De eerste stap voor een aantrekkelijke presentatie op internet (op woningsites zoals Funda, Huislijn, etc.) is dat jouw huis helemaal verkoopklaar dient te zijn. Dan pas kunnen er foto’s van worden gemaakt die ‘smoelen’. Vervolgens zul jij op internet goed gevonden moeten worden. Ook daar zijn een aantal richtlijnen voor, meer informatie lees je in dit artikel.

Het kan natuurlijk zijn dat de verkoopprijs niet reëel is. Dat uiteindelijk een prijsverlaging noodzakelijk is. Ik adviseer je om zelf goed concurrentieonderzoek te doen en met een lokale makelaar dit te overleggen. Ik ben Keurmerkstylist Vastgoed, ik ben geen makelaar 😉 Maar ook als je uiteindelijk tot de conclusie komt dat je de vraagprijs gaat verlagen, dan is het slim om ook de presentatie van je woning te verbeteren en deze opnieuw op Funda te plaatsen. Op die manier trek je opnieuw de aandacht van potentiële kopers. Ook diegene die eerst op de foto’s van jouw huis waren afgeknapt….

Enorme voldoening krijg ik als de voor- en na foto’s van mijn werk zie. Helemaal geweldig is het als ik vervolgens verneem dat klanten nu wel binnen 3 maanden hun huis verkocht hebben. Om je te inspireren hier een paar voorbeelden van de oude en de nieuwe situatie. Soms hoeven er alleen maar nieuwe foto’s gemaakt te worden, soms is ook verkoopstyling nodig.