Page content

article content

Prijs verlagen of verkoopstyling?

That’s the question! Wat doe je als je na een half jaar nog steeds je huis niet hebt verkocht? De meest makkelijke manier is om de prijs van je huis te verlagen. Maar dat is meteen ook de duurste manier. Denk je echt, dat er na de prijsverlaging wel meteen kijkers op de stoep staan?

Mijn advies is om te proberen objectief naar de presentatie van je woning te kijken. Op internet vindt de eerste indruk van je woning plaats. Is de eerste foto van je huis zo aantrekkelijk dat kijkers doorklikken? En zo ja, zijn de rest van de foto’s van jouw woning dan aantrekkelijk genoeg om de aandacht vast te houden? Of wordt hun nieuwsgierigheid niet echt geprikkeld om de hele fotoserie te bekijken en daarna ook nog de tekst te lezen?

Regelmatig word ik door klanten benaderd met de vraag of ik hun woningpresentatie wil beoordelen. Klanten die liever eerst zeker willen weten of hun huis wel aantrekkelijk genoeg wordt gepresenteerd op internet voordat ze de vraagprijs met duizenden euro’s gaan verlagen. Meestal zie ik in één oogopslag of een presentatie de doelgroep aanspreekt. Of de foto’s professioneel zijn en de woning goed gestyled. Is dit niet het geval dan is het logisch dat jouw woning te weinig bezichtigingen heeft en jij moeite om je huis te verkopen.

Op internet is het de kunst potentiële kopers te verleiden tot het maken van een afspraak voor een bezichtiging in jouw huis. Als je de eerste maanden helemaal geen kijkers trekt, dan zegt dat vaak genoeg over de presentatie. De eerste stap voor een aantrekkelijke presentatie op Funda is een verkoopklaar huis. Dan pas kunnen er mooie foto’s van worden gemaakt. Daarnaast is het van belang dat jouw huis hoog in de zoekresultaten van Funda komt. Ook daar zijn een aantal richtlijnen voor, meer informatie lees je in dit artikel.

Het kan natuurlijk zijn dat de verkoopprijs niet reëel is. Dat uiteindelijk een prijsverlaging noodzakelijk is. Ik adviseer je om zelf concurrentieonderzoek uit te voeren. Check Funda bij jouw in de regio en vergelijk je woning qua prijs met de overige te koop staande woningen. Kom je tot de conclusie dat je de vraagprijs te hoog is en wil je ‘m toch verlagen? Ook dan is het slim om de presentatie van je woning te verbeteren en deze nieuw op Funda te plaatsen. Op die manier trek je opnieuw de aandacht van potentiële kopers. Ook diegenen die eerst op de foto’s van jouw huis waren afgeknapt….

Om je te inspireren hier een paar voorbeelden van de oude en de nieuwe situatie. Soms hoeven er alleen maar nieuwe foto’s gemaakt te worden, soms is ook verkoopstyling nodig.

 

Op de nieuwe foto is de hele achtergevel zichtbaar inclusief deel van de tuin

Op de nieuwe foto is de hele achtergevel zichtbaar inclusief deel van de tuin

 

huis stylen voor verkoop

Donkere meubels zijn vervangen door lichtere meubels.

verkoopstyling slaapkamer

Met een nieuwe sprei en canvas doek (die nog op zolder lag) is eenheid en sfeer gecreëerd.

 

Comment Section

0 reacties op “Prijs verlagen of verkoopstyling?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Liesbeth Oldeman
ir. Liesbeth Oldeman is Keurmerkstylist Vastgoed en expert in woningpresentaties. Sinds 2011 helpt zij huiseigenaren met een optimale presentatie van hun woning, zodat ze sneller en voor de beste prijs hun huis verkopen.