arrow_drop_up arrow_drop_down
15 augustus 2020 
in Funda

Je huis verkopen? De vrouw beslist over de aankoop!

Wist je dat voor meer dan 90% vrouwen beslissend zijn bij de aankoop van een nieuwe woning? (bron: gendermarketing.nl) Zeker iets om rekening mee te houden wanneer je plannen hebt je huis te verkopen. ‘Vrouwen komen van Venus en mannen van Mars’, ze vinden andere aspecten belangrijk aan een nieuw huis.

Zonder al te veel te generaliseren, zijn mannen technischer ingesteld dan vrouwen. Zij zijn meer geïnteresseerd in de cijfertjes en de specificaties van een huis, zoals de totale vloeroppervlakte, de prijs per kubieke meter, etc.

Bij vrouwen draait het niet alleen om de ‘harde stenen’. Zij zijn in het algemeen veel gevoeliger voor de sfeer van een woning, de praktische indeling en de omgeving van een huis. Het is slim om met deze 3 aspecten rekening te houden met de presentatie van je woning, wanneer je die gaat verkopen.

Want uiteindelijk blijkt uit onderzoek dat de vrouw de beslissende factor is wanneer het gaat om de aankoop van een woning.

Hoe kun je inspelen op de typisch ‘vrouwelijke’ interesses bij de verkoop van je woning?

1. De sfeer van je woning weergeven

Met verkoopstyling zorg jij ervoor dat de juiste sfeer van je huis wordt gecommuniceerd. Verkoopstylistes weten als geen ander hoe zij jouw huis voor de juiste doelgroep aantrekkelijk kunnen maken. Zij analyseren de markt en je woning, waarna ze met minimale middelen jouw huis ‘omtoveren’ tot een sfeervol, ruim en plezierig leefbaar(!) huis. Want juist die eerste paar secondes, dat potentiële (vrouwelijke) kopers je huis betreden, zijn cruciaal voor een snelle en geslaagde verkoop van je huis.

De eerste indruk vindt op internet plaats. Vandaar dat je er goed op moet letten dat de foto’s van jouw huis net zo aantrekkelijk zijn als jouw gestylde woning. Check daarom van te voren of de verkoopstyliste ook professionele foto’s van je huis kan maken.

2. De indeling van je woning presenteren

Met een duidelijke plattegrond geef je in één oogopslag de hele indeling van je woning weer. Het is een fabeltje dat vrouwen voornamelijk naar de foto’s kijken en mannen naar de plattegrond. In feite zijn het juist de vrouwen die precies willen weten hoe alle ruimtes ten opzichte van elkaar gepositioneerd zijn. Of de woonkamer aan de tuinzijde ligt, op welke verdieping toiletten aanwezig zijn en hoe groot nu werkelijk alle ruimtes zijn.

Met mooie full-colour plattegronden, eventueel met ingetekende meubels, maak je het vrouwen makkelijk om deze ‘technische’ informatie goed leesbaar te maken. Ook 3D weergaves geven snel een goed beeld van de positie en functie van alle ruimtes.

3. De omgeving van een woning communiceren

De omgeving van een woning kun je natuurlijk goed beschrijven in de verkooptekst. Maar op internet zijn stukken tekst vaak het laatste waar naar gekeken wordt. Internet is een visueel medium. Foto’s, afbeeldingen en filmpjes werken veel beter. Als je wat meer over de omgeving van je huis wilt vertellen, dan kun je dat ook heel goed met behulp van video of foto’s doen.

Je kunt zelf een filmpje kunnen maken, waarin je de omgeving laat zien en daarbij vertelt wat daar zo aantrekkelijk aan is. Als jouw huis geschikt is voor jonge gezinnen kun je vertellen dat er bijvoorbeeld scholen in de buurt zijn. Als senioren jouw doelgroep is, kun je laten zien dat er voldoende voorzieningen op loopstand zijn.

Conclusie?

Ik adviseer je om de presentatie van je woning te laten evalueren door een vrouw. En dan het liefst een vrouw die ook verstand van woningpresentaties heeft. De verkoopstyliste! 😉 Heb je hulp je huis voor de verkoop aantrekkelijk te maken? Ik help je graag!

Over de schrijver
ir. Liesbeth Oldeman is Keurmerkstylist Vastgoed en specialist in vastgoedpresentatie. Zij helpt verkopers en makelaars woningen aantrekkelijk te presenteren voor de verkoop, zowel op het gebied van vastgoedstyling als -fotografie. Tevens is zij docent aan de Vastgoedstyling Opleiding, waar zij cursisten opleidt tot vastgoedstylist en -fotograaf.
Reactie plaatsen