arrow_drop_up arrow_drop_down
29 januari 2020 

3 tips waarmee het verkoopklaar maken van je woning makkelijker wordt

Opruimen is een noodzakelijk kwaad als je je woning gaat verkopen. Maar dat noodzakelijk kwaad geeft je, wanneer die klus is afgerond, wel een heerlijk bevrijdend en opgeruimd gevoel. Zowel in je huis als in je hoofd. Bevrijd jezelf van alle meuk, dat maakt je bewust van wat allemaal al hebt. Het si vaak meer dan je denkt 😉 Wat is je dierbaar en welke spullen heb je echt nodig in je nieuwe huis?

Mijn advies is om niet te wachten met opruimen totdat je gaat verhuizen. Begin ermee wanneer je je woning wilt gaan verkopen. Dat scheelt je straks een heleboel werk en stress wanneer de verhuisdatum in zicht gaat komen. Die periode is druk en hectisch genoeg.

Misschien vind je dat je woning al netjes is. Ook dan is er vast wel een ruimte of een kast waar je veel meer spullen hebt verzameld dan strikt noodzakelijk is. Denk ook aan alle inbouw- en keukenkastjes. Tijdens een bezichtiging mogen kijkers in die kasten kijken, omdat die kasten in het huis achterblijven en bij de woning (en dus verkoop) horen. Het zou jammer zijn als kopers afknappen op rommelige en overvolle kastjes.

Opruimen kan heerlijk zijn, maar ook heel lastig. Over elk item moet je een beslissing nemen: bewaren, weggooien, weggeven of verkopen, etc. Hieronder een paar tips die dat beslissingsproces wat makkelijker maken, zodat je schoon schip in je huis kunt maken. Het zorgt er ook voor dat je niet alle ‘meuk’ naar je nieuwe woning meeneemt. Zou het niet heerlijk zijn om daar met een schone lei te beginnen?

3 Tips waarmee je juiste mindset creëert om snel op te ruimen

1. Heb je het echt nodig in je nieuwe huis?

Bekijk kritisch het aantal meubelstukken en woonaccessoires dat je in de loop van de jaren hebt verzameld. Heb je ze echt allemaal nodig of staan er ook veel spullen in je huidige woning omdat er gewoon ruimte voor is. Welke meubels wil je meenemen naar je nieuwe huis? Wat vind je echt mooi? Wat is je dierbaar? Welke meubels en accessoires zijn eigenlijk overbodig? Bedenk ook of ze qua grootte passen in je nieuwe huis. Passen ze überhaupt nog bij jouw huidige woonstijl?

2. Jouw huis is om in te leven!

Realiseer je dat je ‘spullen’ altijd opnieuw kunt aanschaffen en dat je dus niet alles op zolder hoeft te bewaren voor ‘het geval dat’. Laat (kringloop)winkels dat voor je doen. Offer niet kostbare ruimte in jouw woning op voor opslag. Jouw huis is bedoeld om in te leven, het is geen opslagruimte. 😉

Heb je nog ‘oude’ apparaten bewaard voor het geval die nieuwe het begeeft? Dat hoeft helemaal niet. In kringloopwinkels en op marktplaats kun je snel een ander tweedehands apparaat aanschaffen. Zonde om je hele zolder, garage, schuur of kelder vol te proppen met spullen die je niet meer gebruikt. Dat is ‘dure’ opslagruimte.

3. Maak iemand anders blij!

Heb je veel spullen die je niet meer nodig hebt? Gooi niet meteen alles weg. Bedenk waar je anderen blij mee kunt maken. Ik heb wel eens een weg-geef-feestje georganiseerd. Allemaal spullen die nog heel erg mooi waren, maar in ons gezin niet meer werden gebruikt. Omdat ik niet precies wist wie ik met welk artikel blij kon maken, heb ik ze tijdens een verjaardag allemaal op een tafel uitgestald. Onze gasten mochten stickers plakken op spullen die zij graag wilden hebben. Aan het eind van het feestje werd alles verdeeld. Zij blij …… en wij ook blij! Onze zolder een stuk leger en geven is heel erg leuk om te doen!

Ik kan me voorstellen dat het lastig blijft om de juiste meubels en woonaccessoires te selecteren die je wilt behouden voor je nieuwe woning. Als verkoopstyliste kan ik je met die keuzes prima helpen.

Over de schrijver
ir. Liesbeth Oldeman is Keurmerkstylist Vastgoed en specialist in vastgoedpresentatie. Zij helpt verkopers en makelaars woningen aantrekkelijk te presenteren voor de verkoop, zowel op het gebied van vastgoedstyling als -fotografie. Tevens is zij docent aan de Vastgoedstyling Opleiding, waar zij cursisten opleidt tot vastgoedstylist en -fotograaf.
Reactie plaatsen