arrow_drop_up arrow_drop_down
12 juli 2019 

9 Redenen om geen vastgoedstylist in te schakelen

Ondanks dat de meeste verkopers tegenwoordig wel weten wat het vak van vastgoedstyling inhoudt, schakelen nog lang niet alle verkopers een vastgoedstylist in.  Vastgoedstyling is echter een van de meeste belangrijke marketinginstrumenten die je voor de verkoop van je woning kunt inzetten.

De bezwaren die ik het vaakst van klanten hoor, heb ik hieronder opgesomd.

 1. ‘Mijn woning wordt toch wel snel verkocht’

Nu de huizenmarkt de laatste jaren enorm is aangetrokken is snelheid van verkopen in de meeste regio’s in Nederland geen issue meer. Wat wel een issue is, is de verkoopprijs. Want als jij nu je huis snel verkoopt, dan heb je ook snel weer een nieuwe woning nodig. Aangezien de verkoopprijs ook enorm is gestegen de laatste jaren, zal je nieuwe huis niet heel goedkoop zijn 😉 Vandaar dat het handig is als jij de beste prijs voor je huidige huis krijgt. Daar kan een vastgoedstylist ook bij helpen. Met minimale investeringen, kun je maximaal resultaat behalen!

2. ‘Een vastgoedstylist inschakelen is duur’

Inderdaad vastgoedstyling is niet gratis. Maar bedenk goed dat je met vastgoedstyling juist geld kunt verdienen, zie punt 1. Bedenk ook even wat je uitgeeft aan bijvoorbeeld een makelaar. Welke diensten leveren zij,  voor welk bedrag? Informeer eens naar de tarieven, je zult versteld staan!

3. ‘De vorige keer dat we ons huis verkochten hoefden we ook niets te doen’

Tsja, tijden zijn veranderd……. De eerste indruk vindt nu op internet plaats en niet meer via een bord in de tuin of in de etalage van de makelaar. Het visitekaartje van je woning is nu de visuele presentatie van je woning op internet. Perfecte foto’s van je woning zijn daarom heel belangrijk, daarmee trek je kijkers.

4. ‘Iedereen vindt ons huis geweldig’

De smaak van je familie en vrienden hoeft niet hetzelfde te zijn als die van potentiële kopers. Bedenk goed wie je doelgroep is en of de inrichting van je woning die doelgroep aanspreekt. Het gaat erom dat je een zo groot mogelijk groep kopers aanspreekt, hierdoor nemen je kansen op een succesvolle verkoop alleen maar toe.

 5. ‘We willen niet ons nieuwe behang/kleur op de muur/tapijt/etc vervangen’

Super als alles er netjes en verzorgd uitziet! Maar ook kleuren en materialen in je interieur spelen een grote rol. Wanneer interieuronderdelen zeer sfeerbepalend, kleurrijk of modieus zijn, check dan altijd of een grote doelgroep dit ook mooi vindt. Bekijk ook of de ruimte hierdoor wel goed wordt gepresenteerd. Een mooie donkere (taupe) muur kan heel intiem en gezellig zijn, maar kopers willen vooral licht en ruimte. Mijn advies is dan toch die net geschilderde muur over te schilderen in een lichte kleur. Dat is veel goedkoper dan te starten met een lagere verkoopprijs.

6. ‘De ligging en ruimte alleen al is genoeg om dit huis te verkopen’

Vroeger misschien wel, maar nu kijken kopers eerst op internet hoe jouw woning eruit ziet. Als op die foto’s niet duidelijk te zien is dat de ligging heel fraai is en het huis lekker ruim en licht, dan ‘zapt’ men zo door naar het volgende huis. Internet is een heel snel en visueel medium! Het inschakelen van een professionele fotograaf is daarom ook geen overbodige luxe.

7. ‘We laten liever de keuze voor een nieuwe keuken/badkamer over aan de nieuwe bewoners’

Dat betekent dat kopers meteen al beginnen met onderhandelen over de prijs aangezien de badkamer of keuken niet meer van deze tijd is. Die zal meteen moet worden vervangen. Wellicht is het dan veel voordeliger om een eenvoudige maar moderne badkamer of keuken in je woning te plaatsen of de keukenkastjes van je donkerbruine eiken keuken wit te laten spuiten.

8. ‘Ik wil nog wel lekker in mijn huis wonen zolang die in de verkoop is’

Tuurlijk, maar je wilt toch liever in je nieuwe woning wonen? Dat betekent dat je alvast het een en ander kunt inpakken en voorzichtig afscheid kan nemen van dit huis. Afscheid nemen doet wellicht pijn, maar het vooruitzicht van je nieuwe woning verzacht een boel. Berg zoveel mogelijk persoonlijke spullen op. Straks kun jij je nieuwe woning weer helemaal inrichten zoals jij dat wilt. Van belang is dat je nu zo snel mogelijk je huis gaat verkopen. In dat licht is het helemaal niet zo erg om fotootjes van je familie alvast in te pakken, boekenkasten uit te ruimen en overtollig meubilair weg te doen. Dat moet toch allemaal een keer gebeuren voor de verhuizing. Mijn tip, doe dat dus nu alvast…… scheelt je straks tijdens de verhuizing een boel werk en je woning wordt zo veel aantrekkelijker voor kopers.

9. ‘Ons huis is door een professionele interieurstyliste ingericht’

Geweldig! Alleen als die interieurstyliste haar werk goed heeft gedaan, dan is de woning helemaal naar jouw smaak ingericht. Is dit ook de smaak van potentiële kopers en hoe groot is het publiek die een dergelijk interieur ook mooi vindt? Worden de positieve kenmerken van een woning goed benadrukt? Interieurstyling isniet hetzelfde als vastgoedstyling.

Hopelijk heb ik met de opsomming hierboven jouw ogen geopend. Ik kan niet vaak genoeg zeggen dat de “eerste indruk goud waard is”. Tegenwoordig draait het echt om de woningpresentatie op internet. Daar zien potentiële kopers jouw woning voor het eerst. Ik help je graag jouw woning er fantastisch uit te laten zien voor de verkoop!

Over de schrijver
ir. Liesbeth Oldeman is Keurmerkstylist Vastgoed en specialist in vastgoedpresentatie. Zij helpt verkopers en makelaars woningen aantrekkelijk te presenteren voor de verkoop, zowel op het gebied van vastgoedstyling als -fotografie. Tevens is zij docent aan de Vastgoedstyling Opleiding, waar zij cursisten opleidt tot vastgoedstylist en -fotograaf.
anita
Door

anita

op 19 August 2015

het is inderdaad zo dat je eigenlijk niet om de verkoopstyling heen kunt. Een bord in de tuin is niet voldoende.

Liesbeth Oldeman
Door

Liesbeth Oldeman

op 23 August 2015

Je presentatie op internet is heel belangrijk. De eerste stap is verkoopstyling, want dan kun je pas mooie foto's van je huis laten maken.

Reactie plaatsen