arrow_drop_up arrow_drop_down
15 februari 2020 

Een drempelloze slaapkamer verkoopt beter!

Heb je zelf wel eens een woning bezichtigd, waarbij je nauwelijks de master bedroom in durfde te lopen om deze beter te bekijken? Of heb je in je eigen woning wel eens potentiele kopers tijdens een Open Huis over de vloer gehad, die niet alle slaapkamers wilden te bezichtigen?

Verkoopstyling slaapkamer

Oeps…..Dat klinkt niet goed. Ik durf te wedden dat de koop in beide gevallen niet is door gegaan. Te hoge drempels. Niet alleen fysiek, maar ook emotioneel kan de drempel voor kijkers te hoog zijn om een slaapkamer goed te bekijken tijdens een bezichtiging.

Bij fysieke drempels kun je je vast wel wat voorstellen, ik noem er een paar:

  • Een overvolle slaapkamer waar je nauwelijks doorheen kunt lopen en dus blijf je bij de deurpost staan.
  • Een slaapkamer waar je meteen tegen het bed aan botst en je niet kunt doorlopen naar het raam.
  • Een kinderslaapkamer waarvan de vloer bezaaid is met speelgoed loop je ook niet zomaar in omdat je bang bent je benen te breken.

kinderslaapkamer voor en na verkoopstyling

 

Maar ook emotionele drempels zorgen ervoor dat kijkers bij de deurpost van jouw slaapkamer blijven staan en alleen vanuit dat gezichtspunt de kamer bekijken. Terwijl kopers juist graag naar het raam willen lopen om vanuit daar de buitenomgeving goed te bekijken.

Emotionele drempels zijn niet fysiek, maar zijn zodanig storend dat ze kopers belemmeren om een kamer te durven bekijken. Denk aan:

  • Een onopgemaakt bed van een ander bed ziet er altijd vies uit (ook al zit er brandschoon beddengoed op).
  • Foto’s van baby’s, geboortes, familie, etc. maken een slaapkamer heel persoonlijk, waardoor je je als kijker ongemakkelijk voelt de kamer goed te betreden en goed rond te kijken.
  • Een hele knuffel- of poppenverzameling in een masterbedroom kan ook redelijk gênant overkomen op een vreemde.
  • Kleding die zichtbaar is in open kasten of kledingkasten met (semi) transparante deuren maken een kamer ook niet aantrekkelijk voor een vreemde.

Wat is dan wel goed en hoe maak je de drempels zo laag mogelijk? Eigenlijk heel simpel.

Maak er een hotelkamer van! Als jij een mooie hotelkamer betreedt, heb jij dan het gevoel dat de nacht ervoor iemand anders in dat bed heeft geslapen? Als het goed is niet. Een goede hotelkamer is uitnodigend en gastvrij waardoor jij je er meteen thuis voelt. Dus niet te steriel, maar wel sfeervol en verzorgd. Dat gevoel moet je potentiële kopers ook geven. Dat zij bij het zien van jouw slaapkamer al zin krijgen in je huis te gaan wonen c.q. slapen.

Ter inspiratie hier enkele voorbeelden van slaapkamers die kopers graag willen bekijken. Die er aantrekkelijk en uitnodigend uitzien. Zonder dat je het gevoel krijgt dat afgelopen nacht de bewoners daar nog sliepen.

Over de schrijver
ir. Liesbeth Oldeman is Keurmerkstylist Vastgoed en specialist in vastgoedpresentatie. Zij helpt verkopers en makelaars woningen aantrekkelijk te presenteren voor de verkoop, zowel op het gebied van vastgoedstyling als -fotografie. Tevens is zij docent aan de Vastgoedstyling Opleiding, waar zij cursisten opleidt tot vastgoedstylist en -fotograaf.
Reactie plaatsen