Page content

article content

De 3 valkuilen van “Less is more” bij verkoopstyling

In woonbladen lees je er vaak over, “less is more”. Maar wat wordt daar precies mee bedoeld in relatie tot verkoopstyling? De uitspraak “less is more” is afkomstig van de bekende architect Ludwig Mies van der Rohe. In de jaren 20 van de vorige eeuw ontstond in Duitsland een ontwerp-filosofie, Bauhaus, waarbij meubelstukken en gebruiksvoorwerpen werden ontworpen die strakke lijnen en eenvoudige vormen kregen. De vorm moest tot het minimum teruggebracht zijn, maar dat minimum moest wel, qua verhoudingen en materialen, perfect zijn.

 “Less is more” is ook een principe dat op het presenteren van je woning voor de verkoop perfect van toepassing is. Jouw interieur moet eigenlijk tot een zodanig minimum zijn teruggebracht, zodat jouw woning optimaal wordt gepresenteerd. Het gaat er dan niet meer om dat jouw interieur perfect bij jou en je familie past. Nee, jouw interieur staat in dienst van de presentatie van je woning. De bedoeling is dat met je interieur de woning optimaal uit de verf komt. Met behulp van meubels en woonaccessoires kun je potentiële kopers laten zien, hoe geweldig jouw huis is en hoeveel ruimte het heeft. Want kopers zijn altijd op zoek naar ruimte.

Als jij je woning verkoopklaar wilt maken, zal je moeten beginnen met opruimen, opruimen en nog eens opruimen. Maar let op, er zijn ‘regels’ waar je je aan moet houden om je woning aantrekkelijk te maken voor kopers.

Verkoopstyling: de 3 valkuilen van “less is more”.

  • Een (te) lege woning.
    Sommige verkopers denken dat een leeg huis lekker ruim oogt. Juist het tegenovergestelde is waar. In je woning moet je altijd voldoende meubels hebben staan om te laten zien dat er voldoende plek is voor bijvoorbeeld een complete zithoek. Een eettafel met 4 stoelen geeft aan dat er ruimte in de eetkamer of eethoek is om met 4 personen er te kunnen eten. Wanneer er geen meubels in je kamer staan, is het voor een koper heel lastig in te schatten of de ruimte voldoende groot is om bijvoorbeeld zijn of haar bank in de zithoek te plaatsen.
  • Te weinig sfeer.
    Je kunt overdrijven en alle decoratie weghalen. Maar daardoor verdwijnt ook meteen alle sfeer in je woning. Een misverstand is dat alleen persoonlijke fotolijstjes voor sfeer zorgen. Ga op zoek naar ‘algemene’ wanddecoraties (bijv. canvasdoeken), kaarsen en kussentjes in een kleur die past bij de meubels en de rest van de ruimte. Met kleine woonaccessoires creëer je juist sfeer en kun je de juiste accenten plaatsen, waardoor een ruimte pas echt aantrekkelijk wordt.
  • Meubels op de verkeerde plek
    Je kunt nog zo ontzettend hebben opgeruimd, maar als de plaats van de meubels niet goed is, kan dat de loop of het zicht belemmeren. De bedoeling is dat je woning uitnodigend is voor potentiële kopers. ‘Drempels’ moeten zo laag mogelijk zijn. Bijvoorbeeld een bank die dwars in de kamer staat, kan de loop naar jouw mooie openslaande deuren belemmeren. Een bed kan zodanig in een slaapkamer zijn geplaatst, dat je niet meer makkelijk uit het raam naar buiten kunt kijken. De ‘loop’ door je huis moet makkelijk en vloeiend gaan en niet de weg blokkeren.

Met minimale middelen en rustige tinten toch veel sfeer

De kunst is dus om met zo min mogelijk meubels en accessoires je woning optimaal in te richten voor de verkoop. Ik kan me voorstellen dat het voor jou heel lastig is om met een objectieve blik je eigen woning en interieur te bekijken. Ik kijk door de ogen van kopers en zie vaak in een oogopslag hoe een ruimte optimaal kan worden gepresenteerd. Ik kan je dus veel tijd en getob besparen.

Wil jij advies hoe jij je woning optimaal kunt presenteren voor een vlotte verkoop? Dan heb ik vast een passende dienst voor jou, kijk hier op welke manier ik je kan helpen.

Comment Section

0 reacties op “De 3 valkuilen van “Less is more” bij verkoopstyling

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Liesbeth Oldeman
ir. Liesbeth Oldeman is Keurmerkstylist Vastgoed en expert in woningpresentaties. Sinds 2011 helpt zij huiseigenaren met een optimale presentatie van hun woning, zodat ze sneller en voor de beste prijs hun huis verkopen.