arrow_drop_up arrow_drop_down
14 oktober 2015 

Foto's moeten smoelen!

Iedere foto heeft een boodschap. Specifiek in mijn vak heeft een foto als doel het stimuleren van de verkoop van een huis. Dus bij elke foto die ik maak van een huis of een ruimte in dat huis, check ik of de foto inderdaad de juiste boodschap overbrengt.

Hoe zorg je ervoor dat de foto’s van je woning echt prettig zijn om naar te kijken? Wanneer trek je er potentiële kopers mee?

De eerste stap is natuurlijk verkoopstyling. Een goede voorbereiding is het halve werk. Verkoopstyling zorgt ervoor dat jouw huis optimaal gepresenteerd wordt voor potentiële kopers en voor fotografie. Daarna kunnen er foto’s worden gemaakt.

Waar dien je als verkoper verder rekening mee te houden als je woning voor Funda wordt gefotografeerd?

1. De vertaalslag van 3D naar 2D

Verkoopstyling is een driedimensionale beleving. Je zorgt er zo voor dat alle ruimtes licht, in balans en sfeervol zijn. Een foto is slechts twee-dimensionale weergave. Wanneer een ruimte wordt gekaderd en op een vlak wordt geprojecteerd (wat gebeurt wanneer je ergens een foto van maakt), kan het beeld veel te druk worden of de compositie totaal uit balans zijn. 

Voor een aantrekkelijke foto is het daarom soms nodig toch nog even te schuiven met meubels en accessoires voor een optimale compositie op het platte vlak. 

2. Het fotografeerstandpunt

Deze is vaak anders dan de ‘normale’ sta-houding. Elke ruimte vraagt om een ander fotografeerstandpunt. Sommige liggen hoger, andere liggen lager waardoor details, die normaal gezien nauwelijks opvallen, opeens zichtbaar worden. Bijvoorbeeld ‘rommel’ onder het bed die je tijdens een bezichtiging niet ziet, wordt door mijn lens wel gepakt! ;-)

3. Alle details worden vastgelegd

Dus ook de kreukjes in het beddengoed, losliggende plinten, stekkersnoeren, kalkaanslag in de douche.… etc.etc. Kleine details die nauwelijks opvallen wanneer je door een huis loopt, blijven voor altijd zichtbaar in beeld. Probeer daarom voor fotografie je huis nog net even wat netter en opgeruimder te hebben, strijk je beddengoed en verberg alle losse snoeren!

4. Niet iedere ruimte is even fotogeniek

Met verkoopstyling zorg je ervoor dat zoveel mogelijk ruimtes in jouw huis aantrekkelijk worden gepresenteerd. Tijdens een bezichtiging zal je ook alle ruimtes willen (laten) zien. Maar voor fotografie zijn niet alle ruimtes even geschikt en naar mijn idee noodzakelijk om op een foto te presenteren.

Om maar een voorbeeld te noemen, het toilet. Behalve als die echt fantastisch of net nieuw is, dan wil ik ‘m nog wel eens fotograferen. Van de meeste toiletten die echter worden geshowd op Funda, word ik persoonlijk niet erg blij. Een toilet is van nature niet een aantrekkelijk ding, maar een noodzakelijk kwaad.

Maar een rommelzolder kan ook een ruimte zijn waarvan ik adviseer deze liever op een duidelijke plattegrond te showen dan via een foto. Kopers worden daar niet echt ‘hebberig’ van.

Voor echt ‘lekkere’ foto’s is de combinatie van verkoopstylist en woningfotograaf een must. Dan krijg je foto’s van je woning die zowel technisch helemaal top zijn, maar ook nog eens uitnodigen tot een bezichtiging. En dat wil je….. want verkopen van je huis begint met een eerste bezichtiging.

Over de schrijver
ir. Liesbeth Oldeman is Keurmerkstylist Vastgoed en specialist in vastgoedpresentatie. Zij helpt verkopers en makelaars woningen aantrekkelijk te presenteren voor de verkoop, zowel op het gebied van vastgoedstyling als -fotografie. Tevens is zij docent aan de Vastgoedstyling Opleiding, waar zij cursisten opleidt tot vastgoedstylist en -fotograaf.
Reactie plaatsen